Zakopané - Vysoké Tatry Polsko

Zakopané – práce s trochou romantiky.

Cena svatebního fotografa

Jestli se polákum někdy něco povedlo, tak jsou to pirohy, oštěpky a Zakopané ve Vysokých Tatrách. Víc asi o Polsku vědět nepotřebuju.

Nebudu se zde zabývat tím, co navštívit v Polsku, tipy na restaurace a výlety nebo jak se nejlépe dostat na Kasprowy vrchy. Tohle bude o tom, jít na booking, vybrat termín, vyhledat Zakopané a najít si to nejlepší ubytování v Zakopaném.

A věřte nebo ne, vybrat nejlepší ubytování v Zakopaném bude velký problém. Pro jednou to nebude kvůli ceně. Bude to proto, že se nebudete moci rozhodnout mezi dřevěnou chatkou na okraji města s výhledem na hory, luxusním apartmánem přímo na ulici Krupówki nebo jedním z luxusních hotelů s wellnesem.

Zakopané má všechno a je překvapivě dostupné pro každého. Pro začátek je třeba vědět, že Zakopané existuje a že je třeba se tam vydat. A musíte tam jet hned. Dřív, než se z něj stane Špindl. Není zač.

Vysoké Tatry, to není jen Slovensko, Štrbské pleso a Lomnickej štít.

I poláci maj svoje Vysoký Tatry, sice jen kousek ale je jim co závidět. Pro mě osobně byly Tatry spojeny jen se Slovenskem, a ani by mě nenapadlo, že jen asi o 50 km dál od Tatranské lomnice je město, které mí navždy změní pohled na Tatry a na Poláky.

Poprvé jsem Zakopané navštívil v roce 2012 a to úplně náhodou. Tenkrát snad bylo v plánu navštívit Morskie oko nebo tak něco, ale nějak jsme to netrefili, tak jsme jeli dál. A najednou WOOOW, Zakopané.

Už tenkrát mě Zakopané hodně oslovilo a vždy jsem si říkal, že sem bych chtěl na prodlouženej víkend. A to to město tenkrát ani zdaleka nebylo hezký jako je teď. Od té doby, jsem se tam vracel vždy, když jsem navštívil Slovenský Tatry.

Přišel rok 2019, a já začal spolupracovat s firmou Royal Crystal. Nejen jako fotograf ale i jako markeťák. Byl podzim a my s Verčou zrovna přemýšleli, kam vypadnem na víkend. A to bylo poprvé, kdy jsme místo Slovenských Tater, vybrali ty Polský.

Měl jsem v plánu to pojmout i trochu pracovně a nafotit si nějaký produkty, ať máme s čím pracovat. Takže jsem naložil auto plný skla a vyrazili jsme.

Na bookingu jsme vybrali nádherný srub asi kilometr od hlavní ulice Krupówki street. A proč na začátku říkám jeďte tam hned? Protože tenkrát ten srub stál na 4 noci 5 500 kč. Dnes to stojí přes 10 tisíc a šance, že najdete volný termín je taky dost malá. Ale není všem dnům konec, protože o 2 roky později jsme tam našli ještě větší a ještě hezčí srub za 7500 kč na 4 noci.

Při naši první návštěvě a ubytování v Zakopaném, jsme neměli v plánu lézt někde po horách ani vymýšlet nějaké výlety, chtěli jsme hlavně poznat to město, dobře jíst, dobře pít, hezky fotit a užit si to krásný bydlení.

Když jsme přijeli, tak jsem se těšil až zapalím krb. Pro lenochy je tam i normální topení ale to je nuda. Zapalenej krb tomu bydlení dodával úplně novej rozměr. A v ten moment, můžete udělat jen dvě věci, otevřít víno, násat tu atmosféru a užít si pořádnou romantiku. A nebo, vytáhnout foťák, krabice se sklem a začít fotit. No zkuste hádat jakej jsme měli první večer my.

Když jsem dofotil, tak jsme vyrazili do města na jídlo. První kam asi každý zamíří je ulice Krupówki. Centrum města Zakopané. A tam jsme vyrazili i my. Ulice má asi kilometr a půl a je doslova prošpikovaná restauracema, kavárnáma, pralinkárnama a obchodama a vy jen přemýšlíte kam zajít dřív. Verča, když na konci viděla Sinsay, tak měla jasno. Zaujala nás restaurace, která měla kuchyň v podstatě ve výloze. Pekáče byli plné pečeného masa, různých špízu a dalších dobrot. Já si tam tenkrát vybral pečený koleno. Jo, bylo dobrý ale ve Zlíně u Johana mají prostě lepší. Pečený kolena musej poláci ještě vychytat.

Po zbytek pobytu jsme zůstali u pirohu a halušek a bylo to spíše o tom, kde je připraví nejlíp.

Zajímavé jsou v Zakopaném cukrárny. Výlohy jsou narvané luxusníma čokoládovýma pralinkama a v chladničkách mají poháry o kterých nevíte co si myslet, jestli jsou k jídlu a nebo je to umělecké dílo.

Zakopané a termály

V Zakopaném mě vždy zaujal místní aquapark. Tak jsme si řekli, že když už tam jedeme na podzim, tak jeden den musíme strávit v aquaparku a dát si nějakej wellness a celodenní relax. Škoda, že jsme až na místě zjistili, že zrovna v našem termínu je celej aquapark zavřenej.

Další nejbližší aquapark byl v Popradu, ten známe a chtěli jsme zkusit něco nového, a tak jsme začali pátrat po termálech a wellnesech v Zakopanem. Většinou se jednalo o privátní menší wellnesy, kde se na hodinu zašijete a máte klid. My jsme ale chtěli relaxem využit celý den, a tak jsme našli  termály pár kilometrů od Zakopaného.

Chocholowskie termy.

Projížděli jsme kolem nich, když jsme do Zakopaného přijížděli. Vypadalo to nádherně, bylo to obrovský a drahý, tak jsem tušil, že to asi bude dost dobrý.  Nebylo. Jejich cílovka byli evidentně důchodci. Možná jsme jen trefili blbej termín a zrovna všem končili slevomatové vouchery ale bylo tam šíleně narváno. Člověk tam neměl kousek bazénu jen pro sebe. Jako když jdete o víkendu do Aqualandu.

Další problém byl, že jsme hledali termály ale asi nejsme ten typ lidí, co vlastně potřebujou termály. Takže z čistě mého laického pohledu, voda smrděla a byla nepříjemně nažloutla, což dávám za vinu právě zdravým termálním pramenům a ne všudy přitomným důchodcům. Ale tenkrát to prostě ve mě zanechalo takovou nepříjemnou vzpomínku.

Zbytek dne strávený v Zakopaném.

Celý den jsme v termáleh nevydrželi a po pár hodinách jsme se vrátili na srub, dali jsme si oběd, kafe  a opět vyrazili objevovat město a jeho zákoutí.

Proč si myslím, že Slovenský Tatry táhnout víc?

Asi to bude kvůli výhledům a dostupnosti hor. Vysoké Tatry ze Slovenské strany mají tu výhodu, že tím autem prostě dojedete až k horám a po celou dobu máte krásné výhledy na štíty hor.

Bohužel Poláci to štěstí nemaj a pro ty výhledy si prostě musíte dojít. My jsme třeba měli to štěstí, že jsme ze záchoda měli výhled přímo na vrchol Giewont. Jinak prostě ty panoramata nic moc. Ale jak jsme o 2 roky později zjistili i v Polsku můžete najít krásné výhledy na hory a to jen pár kilometrů od Zakopaného.

Jaké mají Polské Tatry výhody a proč jím dát přednost?

Turismus, ceny, neokoukané výhledy a koňská spřežení, které vás provezou městem i krásnou krajinou až k horám.

Jako je to jen můj subjektivní pocit, ale asi mi dá každý zapravdu, že ten turismus v Polsku nebude tak dramatickej jak na Slovensku.

Ceny – jeden příklad za všechny, když se chcete dostat na lomnický štít, tak si musíte vystát několikahodinovou frontu na lanovku a doufat že se nezatáhne. Nebo si udělat předem online rezervaci a modlit se ke všem čertům aby vám vyšlo počasí tam nahoře. Za tuhle srandu zaplatíte cca 1500 kč za osobu. Když chcete na lanovku na Kasprowy vrch, tak si tam v klidu dojdete procházkou ze Zakopaneho pěšky. Během chvilky se dostanete do lanovky a za osobu vás to stojí cca 700 kč. Výhodou Kasprowa vrchu je také v tom, že se tam můžete krásně projít a strávit tam jak dlouho chcete, případně se pěšky projít zpět do Zakopaného. Na Lomničáku máte smolíka.

Oštěpky – když si koupíte oštěpek v kterékoliv boudě podél silnice, tak budete žasnout jak nad chutí, tak nad cenou. V roce 2019 stál jeden oštěpek 6 kč. O dva roky později stáli myslím kolem 9 kč. Ideální, za co utratit poslední zloty.

Návštěva Zakopaného přes den je super. V někom to zanechá dobrej dojem, v někom možná ne. Ale večerní Zakopané, to musí dostat každého. Horší je chytnout večer místo v některé restauraci. Přirozeně tam bylo dost narváno.

Dál by snad nebylo ani moc o čem psát, kromě Zakopaného jsme vlastně nikde moc nebyli a jen jsme se tak procházeli po městě a bylo to fajn. Z pohledu nějakých výletu je zajímavější spíše pak naše návštěva Zakopaného v roce 2021. Tentokrát už ale ve třech.

No a tak jsem si ten poslední večer aspoň pořádně zafotili

Balíme kufry, opuštíme srub a Zakopané.

Cesta domů je dlouhá, tak vstáváme s podzimním východem slunce. Tak ještě pár fotek a zdarec za 2 roky.