Každá značka, každá firma by měla mít svého firemního fotografa nebo jiného kreativce, který se věnuje výhradně tvorbě kvalitního obsahu.
Originální produktové fotografie, spousta značek a firem stále podceňuje.
→ jak a kde využit produktovou fotografii
→ kdy je dobré spolupracovat s fotografem a kdy to zvládnete sami
→ fotograf vs digitální tvůrce
→ kolik stojí produktová fotografie
→ focení produktu a služeb
→ typy produktové fotografie
→ jak fotografovat produkty
→ produktová fotka vs produktové video
→ fotografické kurzy
Produktové fotografie a video jsou součástí vaši obsahové strategie, měli by korespondovat s vizuálním stylem vaši značky. Pro zákazníka je pak snažší si fotografii spojit s konkrétní značkou.
Využití produktové fotografie:
– webové firemní nebo osobní stránky
– e-shop
– firemní katalog
– sociální sítě
– články v blogu
– grafika a reklamní bannery
– reklama v obsahové síti
Firemní fotograf – je spíše vyjímkou, kdy firmy zaměstnávají fotografy a je to z toho důvodu, že se jim to jednoduše nevyplatí a je snažší si fotografa čas od času najmout. Fotografa dokáže také nahradit obsah z fotobank, který ale nepůsobí příliš autenticky. Zaměstnávat fotografa většinou nedává smysl. Mimo focení má i jinou náplň práce, která má většinou přednost před kreativitou.
Kreativní práce, ať už se bavíme o fotografii, videu, textech nebo grafice vyžaduje nějaký čas na přemýšlení, přípravu a inspiraci. Nikdo nechce platit zaměstnance za to, že “jen přemýšlí”. Není to práce v tabulkách ani expedice zboží, kdy se jede podle nastaveného systému a důležitá je efektivita.
Zaměstnávat fotografa dáva smysl v případě, že firma tvoří pravidelný a originální obsah, který je z hlediska obsahové strategie klíčový.
Firemní fotoaparát – Čím dál častěji si firmy pořizují kvalitní techniku a další vybavení na produktovou fotografii aby mohli tvořit fotografie bez závislosti ne externích fotografech. Práce se pak deleguje na někoho, kdo má k fotografii aspoň trochu vztah a má čas se tomu věnovat vedle své běžné pracovní náplně
Výhody – v dlouhodobém horizontu je to méně nákladné. Fotky je možné tvořit flexibilně a pravidelně.
Nevýhody – vyžaduje čas. Když není čas, tak se focení většinou odkladá. Naučit se pracovat s fotoaparátem, světlem a další technikou pro produktovou fotografii může být časově i finančně náročné. Postupem času se vytrácí kreativita, protože není čas nad obsahem přemýšlet a volně tvořit.
Firemní focení mobilem – dnes je zcela běžné, že focení na mobil je součástí pracovní náplně někoho z marketingu. Protože i s kvalitním mobilem se dají fotit použitelné produktové fotografie například pro sociální sítě. Ale i přes sebevětší snahu se jedná většinou spíše o pruměrné fotografie.
Máte e-shop nebo nabízíte služby a došli jste do bodu kdy si uvědomujete, že kvalitní a autentickej obsah je ten jedinej způsob, jak jít zákazníkovi aspoň trochu naproti. Potom máte dvě možnosti.
Fotograf vs digitální tvůrce
Mezi fotografem a digitálním tvůrcem bude hned několik zásadních rozdílů. Pod fotogafem si často představíte člověka v ateliéru, focení rodin, svateb, portrétu a produktové fotografie na bílém pozadí a tak podobně.
Digitální tvůrce není jen označení účtu na facebooku. Dalo by se říci, že je to nově vznikajicí pozice stejně jako třeba obsahový tvůrce. Digitální tvůrce v sobě většinou zahrnuje mnohe více dovedností než kterými disponuje fotograf. Jeho tvorba je univerzálnější a zpravidla má větši rozhled v oblastech marketingu. Kdo je digitální tvůrce?
V krátkodobém horizontu, může být výhodnější najmout si profesionálního fotografa nebo jiného tvůrce digitálního obsahu. Cena jejich práce se může pohybovat od 500 kč za hodinu klidně až do 3500 kč za hodinu a víc. Někdy mohou být i ceny za kus, které se mohou pohybovat v závisloti na množství a náročnosti od 150 kč/ks až do desetitisíců za kus. Výjimkou nebudou i stotisícové částky. Takže cena produktové fotografie je hodně individuální a vždy najdete někoho kdo to udělá za 5000 kč nebo za 50 000 kč.
V dlouhodobém horizontu může být ale daleko zajímavější, mít takového člověka přímo jako součástí týmu. Ať už externě nebo interně. Zde má velkou výhodu, že produkt nebo službu zná a je s ním nějakým způsobem ztotožněn.
Výhody a nevýhody externí a interní spolupráce
Výhody a nevýhody jsou celkem jasné, externí člověk bude vždycky dražší ale v rámci dlouhodobé spolupráce bude cenově zajímavější než na jednorázovou práci. Externí kreativec má větší odstup a může na věci koukat s větším nadhledem než dlouholetý zaměstnanec a může tak vnést svěží vítr do projektu.
Interní zaměstnanec bude levnější a kdykoliv k dispozici ale vybavit ho technikou a zajistit mu patřičné školení + čas, během kterého nabere dostatečné zkušenosti, se bude pohybovat spíše ve vyšších desítkách tisíc. Spíše se dá počítat více jak 100 tisíc kč. Nevýhodou pak může být, že takto zaškolený člověk se dost často brzy osamostatní a skončí na volné noze, kde si vydělá více peněz a získá větší volnost.
Klasická produktová fotografie s využitím například pro e-shop, do produktových stránek na webu nebo využití v katalogu a na různých bannerech nebo billboardech. Produktovou fotografii zase můžeme využit ve službách, kdy chceme zákazníkům ukázat výsledky práce, produkty nebo nástroje, které k práci využíváme. Pomoci fotografie nebo videa můžeme dát také návštěvníkům náhlednout do zákulisí naši práce a získat tak větší důvěryhodnost.
→ Klasická produktová fotografie – taková fotografie se zaměřuje čistě na produkt a seznámení s ním. Produktové fotografie potřebují všichni výrobci a prodejci. Tento typ fotografii je vhodný zejména pro e-shopy, katalogy nebo firemní weby. Je to první kontakt zákazníka s produktem a rozhoduje o tom, jestli se právě u nás, bude zákazník o produkt více zajímat. Na základě dalšího obsahu jako je text, infografika, video nebo recenze se zákazník rozhoduje, jestli nakoupí.
→ Samostatnou kapitou pak může tzv. lifestyle produktová fotografa – jsou to fotografie, které produkt ukazují spíše v praxi, jeho využití, funkčnost a cílem fotografie nebo videa je vyvolat nějakou emoci. Cílem těchto fotek je aby se s produktem návštěvník nebo potenciální zákazník ztotožnil a chtěl ho taky. Tento typ fotek je vhodný zejména na sociální sítě nebo do blogu, jako součást obsahové strategie.
Focení služeb.
Focení služby už vyžaduje víc než jen znalost focení produktu po technické stránce. U focení služeb je důležité i danou službu trochu znát a vědět jak funguje. Například fitness trenér když bude chtít fotografie, kdy bude prezentovat nějaké cviky, tak je důležíté vědět, kdy a v které fázi je cvik správně provedeny. U focení jídla zase může být důležité aby maso bylo vyfocené ve správné fázi přípravy apod.
Proč je foto a video ve službách důležité?
Když ukážete potenciálním zákazníkům, jak vaše služba vypadá, dopřejete jim zajímavý, třeba edukativní nebo zábavný obsah, tak to zvýší vaši důvěryhodnost a to především u zákazníků, kteří vás neznají. Kvalitním obsahem je můžete přesvědčit, že jste ve svém oboru skutečný profesionál. Proto i služby si zaslouží věnovat čas budování kvalitního obsahu a být o krok před konkurencí.
Produkty – produkty jsou první co každého napadne, když se řekne produktová fotografie. Focení produktu například pro e-shop na bílém pozadí, do katalogu nebo na firemní stránky. Produktová fotografie nemusí být jen na bílém pozadí ale samotná scéna by neměla odvádět hlavní pozornost od produktu.
Služby – svým způsobem i služba je produkt, který chcete představit, prodat nebo dostat do povědomí a proto potřebuje své fotografie nebo video.
Focení jídla – také focení jídla můžeme vnímat jako produktovou fotografii. Zrovna fotky jídla budou mít zásadní dopad na to, jestli člověk, který podnik nezná, tak jestli ho navštíví nebo ne.
Focení interiéru – fotky interiéru restaurace, hotelu, chaty, posilovny nebo obchodu, budou mít zásadní vliv na to, jestli váš podnik navštíví i zákazník, který váš podnik nezná. Focení interiéru má zásadní dopad na získání zájmu zejména u realitních kanceláří.
Když vám budget nebo jiný důvod nedovolí najmout si zkušeného produktového fotografa, tak stále jsou možnosti jak tvořit kvalitní obsah i mobilem. Stačit vám k tomu bude nějaký novější výkonější mobil jako je třeba Iphone nebo nějaký z vyšší řady Samsungu či jiných značek.
Pokud chcete fotit produktovou fotografie mobilem kvalitně, bude nezbytné pořídit další příslušenství a naučit se mobil ovládat v manuálním režimu.
Mezi základní příslušenství patří:
– stativ
– externí světla na focení. Ideálně výkonější led trubice nebo panely s možnosti změny teploty barev.
– odrazná deska
– různá fotopozadí
– fotostan nebo nějaký fotobox na menší produkty
– denní světlo – umění práce s dením světlem vám dokáže vytvořit dokonalé a přirozené fotografie
– led světla – kruhové led světlo je ideální na focení portrétů ale lze ho využít i na focení produktových fotek. Ideální na produktovou fotku budou led panely nebo led tyče. Je dobré aby led světla uměla změnit teplotu barev. Jsou vhodné spíše na menší produkty a možnosti kreativity jsou téměř neomezené.
– ateliérová záblesková a trvalá světla – mají vysoký výkon a jsou vhodné i pro nasvícení větších produktů nebo celých scén. Práce s nimi je ale náročnější, jsou dražší a zaberou více prostoru.
Co je lepší? zaměřit se na fotku nebo video? Nedá se přímo říct, jestli je lepší fotka nebo video. Každé má svůj význam a své místo ve vaši strategii. Pokud nějakou máte.
Produktové video předá více informací:
– jak produkt vypadá
– jaké má vlastností
– jak se používá apod.
To samé platí ve službách. Ale fotka, to je to, co vás musí zaujmout na první pohled. Fotografie by ve vás měla vyvolat pocit, že to je to co hledáte, že potřebujete získat více informací a donutit vás jít do detailu produktu pro více informací.
Takže by se dalo říct, že fotka cílí na zákazníky v jiné nákupní fázi než na jaké cílí video.
To jsou lidé ve fázi, kdy přesně neví co chtějí a zatím jen hledají. Vy musíte být v této fázi vidět a zaujmout. Na sociálních sítích vám pomůže jak fotka, tak i video ale například ve vyhledávání googlu může být zásadní právě fotka. V případě produktu na e-shopu, to bude právě fotka produktu, která rozhodne, jestli si u vás zákazník zjistí více informací nebo ne.
Video může zase pomoc rozhodnout lidem v jiné nákupní fázi. Zde už se řeší konkrétní problém nebo potřeba zákazníka a kvalitní video, které předá dostatek informací, může rozhodnout o tom, kde zákazník nakonec koupí. K tomu účelu se pak může hodit třeba kanál na youtube nebo Reels na Instagramu.
Takže produktová fotografie a produktové video, jde spolu krásně ruku v ruce a je dobré vědět, kdy a jak ho použít.
Tak snad jsem vám aspňo trochu pomohl v rozhodování, jestli je pro vás produktová fotografie důležité a nebo ne. V případě, že máte zájem dlouzhodobě spolupracovat v rámci tvorby kvalitního obsahu, můžu vám být k dispozici.
V případě, že máte kreativce přímo ve vašem týmu, jen ho potřebujete nakonout v před, nebo potřebujete pomoci s výběrem správné techniky, rád vám s tím pomůžu.